Badatelské odpoledne

26.05.2021

Při našem 4. setkání jsme se zaměřili na badatelské aktivity, které primárně vycházejí z chemie, ale v drobných úpravách je dokážeme použít už i v MŠ. 

Nejprve jsme se zaměřili na školní řád. Jak ho představit žákům tak, aby si ho skutečně zažili? Šli jsme na to praktickými ukázkami, ze kterých si sami žáci mohou vyvozovat pravidla pro chování v laboratoři. Dvě látky, které samostatně nedělají nic, po smíchání reagují a zabarvují se - Nemícháme mezi sebou neznámé látky! Nosíme ochranné pomůcky! Dva zdánlivě stejné nápoje v originálních lahvích, v jedné je však roztok modré skalice - V laboratoři nepijeme, nejíme! Používáme popisky! Nepoužíváme nádoby od běžných potravin! 

Další badatelská úloha našeho odpoledne se zaměřovala na filtraci. Co se stane, když přes živočišné uhlí přefiltrujeme colu, obarvenou vodu, či džus? Některé látky ztratí barvu, jiné vůni, nebo dokonce chuť. Po filtraci laboratorní jsme se podívali na filtraci říčních vod a sestavili jsme si přírodní filtrační aparaturu. Ta obsahovala filtrační papír, vatu, písek, štěrk. 

V neposlední řadě jsme si ukázali, jakým způsobem žáci řešili badatelskou úlohu s rozpoznáváním slané a sladké vody bez ochutnání a podělili jsme se o typy na zajímavé webové stránky, které lze využít pro výuku. 

© Elixír do škol, z. ú.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky